Головне завдання тренера на тренування
Роботу футбольного тренера, неважливо дитячого або дорослого, можна розділити на три великі категорії: підготовка до тренування, проведення тренування, аналіз і зворотний зв’язок. Це дуже грубе поділ, але далі ми будемо докладніше зупинятися на кожному з цих пунктів. До речі, про планування заняття на цьому каналі вже є кілька статей. Для прикладу, можна почати с .
Так от, не можна сказати, яка з цих складових є визначальною або більш важливою в роботі тренера. Косяк, в кожному з цих елементів в будь-якому випадку позначиться на всіх інших. Навіть ідеально спланована тренування може бути втрачена, якщо тренер не зміг донести до футболістів основні акценти заняття.
А для складання відмінного плану, нам потрібно розуміти, як пройшла попередня тренування, що в ній було добре, а що не дуже, що корисного змогли винести мої футболісти з цього заняття.
Сьогодні ми постараємося докладно розкрити тему дій тренера під час тренування. Що повинен робити тренер під час заняття (а також до і після), щоб принести максимальну користь своїм футболістам?
Photo by Alliance Football Club on Unsplash
Для того, щоб відповісти на поставлене вище запитання, нам спершу потрібно зрозуміти, в чому ж полягає мета тренера на тренуванні. А ось тут у нас з вами можуть виникнути розбіжності. Хтось скаже, що мета тренера полягає в тому, щоб максимально велику кількість його підопічних освоїли тему заняття і змогли покращити свої вміння і навички. Хтось може сказати, що мета тренера провести тренування так, щоб діти змогли зробити максимально можливий обсяг роботи за відведений час. Можна провести ще кілька можливих відповідей, але перейду до того варіанту, який вважаю найбільш правильним:
Основна мета тренера – забезпечити комфорт кожної дитини під час тренування, а також безпосередньо перед її початком і після завершення.
Пояснення. Якщо вам раптом здається, що воно потрібно. Тільки в комфортних для себе умовах дитина зможе зробити достатню кількість повторень необхідних елементів, усвідомити і запам’ятати ті важливі речі, про які вони говорили разом з тренером. Тільки в комфортних умовах ми можемо зберегти психічне здоров’я дитини.
Таким чином, саме комфортне середовище – найважливіша складова максимально ефективного розвитку дитини на тренуванні ( і не тільки на тренуванні). Тому створення саме такого середовища і є основне завдання тренера.
Далі виникає логічне запитання. Як тренеру забезпечити створення комфортного середовища для кожної дитини під час тренування? Давайте спробуємо розібратися.
Безпека
Створення максимально безпечною для здоров’я обстановки – необхідна складова роботи тренера. Повинна бути відповідна майданчик, на якій не страшно впасти, або, приміром, з неї немає прямого виходу на проїжджу частину. Те ж саме відноситься і до інвентарю. Наприклад ворота, які не повинні впасти від зусилля дітей, або від сильного вітру.
Загроза безпеки дитини не може виходити від інших дітей. Це вже безпосередня робота тренера під час заняття. І робота дуже непроста, так як діти проходять на тренування з абсолютно різних умов сімейного виховання, і ми не знаємо, що вважається нормальним в кожній окремій сім’ї. Тому досягти безпеки дитини від впливу інших дітей можна тільки ясним і чітким визначенням правил поведінку на футбольному полі і тренуваннях, а також поясненням цих правил дітям.
Увага до кожного футболіста
Цей пункт насправді важливий абсолютно для всіх футболістів, починаючи від дітей 5-6 років, і закінчуючи дорослими спортсменами, які виступають на професійному рівні.
Кожній дитині важливо, що тренер бачить і помічає його, відзначає, коли щось виходить, підтримує, якщо щось не виходить. Це здається банальним, але далеко не кожен тренер так робить. Що важливо, так це те, що тренер повинен приділити достатньо уваги КОЖНІЙ дитині на занятті. Яким має бути це увагу?
- емоційний – встановлює контакт тренера та дитини. Дитина бачить, чує та розуміє тренера, а тренер бачить, чує і розуміє дитини;
- тренувальне. Тренер бачить дитини в процесі вправ і ігор, підтримує і допомагає, відзначає його дії.
Коли футболістові дістається увагу тренера, особливо якщо це позитивна реакція, для нього це завжди є мотивацією. В цей момент він розуміє, що його дії не залишаються непоміченими – значить те, що він робить, важливо ще комусь, крім нього самого. Для футболіста будь-якого рівня і віку це буде величезною рушійною силою, яка буде допомагати йому в прагненні займатися і далі й ходити саме до цього тренера. Власне тому важливо зробити так, щоб всі ваші підопічними обов’язково отримали вашу увагу на тренуванні.
В такому середовищі, де діти почувають себе в безпеці, і відчувають увагу тренера, заняття вже будуть мати потенціал бути корисними та ефективними. Так як і тренеру, і, що особливо важливо, дитині буде комфортно під час тренування.
Зовсім скоро, в наступній статті, розповім про те, яким повинен бути тренер, його поведінка, і що ще він повинен робити під час заняття, щоб тренування можна було сміливо назвати відмінною!