Підходить онлайн-навчання дітям?
Про дистанційна освіта говорять багато і часто. Зараз онлайн-курси на будь-який смак можуть знайти не тільки дорослі, але і діти – починаючи від більш-менш традиційних скайп-занять з іноземної мови, закінчуючи шахами і програмуванням. Чи ефективний цей формат для дітей? Допомагає такий інтерактив мотивувати і зацікавити дитину навчанням? У якому віці краще починати? Експерти з різних освітніх установ, творці онлайн-шкіл, викладачі поділилися своїм досвідом і спостереженнями.
Юлія Черепанова, преподаватель англійської мови, академічний директор Школи іноземних мов ITEC
Незважаючи на те, що онлайн-навчання легко організувати, і воно, як правило, дешевше традиційних уроків, у багатьох випадках воно все ж значно поступається по ефективності очних занять. Особливо це помітно при навчанні іноземним мовам. Зараз вчити, наприклад, англійська пропонується на спеціальних онлайн-платформах і з викладачем по скайпу.
Онлайн-платформи допомагають зазубрити нові слова та правила. Однак цього недостатньо, щоб дитина почав застосовувати отримані знання в житті. Щоб вивчити мову, на ньому потрібно розмовляти, всі нові слова і граматику необхідно застосувати в мові, інакше вони так і залишаться в пасиві, а пізніше просто забудуться. Розмовна практика – основа всього навчання. Тому заняття на онлайн-платформах можна використовувати як додаток до очних уроків, але не їх заміну.
Інший популярний спосіб онлайн вивчення мов – уроки по скайпу. Є кілька причин, чому цей формат погано працює з дітьми (говоримо про вік до 13-14 років).
1. Сприйняття. Діти використовують широкий спектр почуттів, щоб вчитися: зір, слух, дотик, моторику, нюх. При цьому рух грає для них незрівнянно більшу роль, ніж для дорослих. На очних заняттях викладач може використовувати картки, м’ячі, реальні предмети, іграшки, рухові та рольові ігри. В скайпі вчитель змушений обмежуватися візуальним і звуковим рядом, немає можливості творчого використання простору (дитина прикутий до екрану комп’ютера). Це істотно знижує ефективність навчання і залучення учня в процес.
2. Зміна діяльності. В залежності від віку, дитина може утримувати увагу на одному виді діяльності не довше визначеного проміжку часу (від 2 хвилин в 4 роки до 10 хвилин в 13-14 років). А це означає, що для ефективного використання часу уроку викладач повинен постійно перемикатися – розмова, рух, аудіювання, пісня, гра, розкладання пазла і так далі. Скайп-уроки більш одноманітні і можливостей для перемикання набагато менше, а значить, дитина швидше втомлюється і гірше запам’ятовує новий матеріал.
3. Мотивація. Третя проблема скайп-уроків – відсутність особистого контакту викладача з учнем. Всі практикуючі викладачі визнають, що налагодити довіру і взаєморозуміння при дистанційному навчанні набагато складніше, ніж при особистому спілкуванні. При цьому контакт з викладачем – ключовий момент при навчанні дитини мові. На відміну від дорослих, діти не відчувають практичну необхідність вивчення мови. Їх мотивує інше – довірча і комфортна атмосфера на уроці, контакт з викладачем, цікаві завдання. Якщо такого контакту не виникає, навчання не принесе бажаного результату – тест дитина може і здасть, а от говорити іноземною мовою не навчиться.
Тамара Бэллис, засновник і тренер-викладач онлайн-школи шахів «Фианкетто»
Більше шести років я навчаю дітей шахів, викладала в п’яти шахових клубах (в Росії і Європі). Спочатку це були очні заняття. Потім я переїхала в інше місто, а мої учні не хотіли припиняти заняття і міняти тренера. Батьки запропонували продовжити уроки в онлайн-форматі. Через деякий час я зрозуміла, що він нічим не гірше очного навчання. Тоді й вирішила заснувати шахову онлайн-школу для дітей по всьому світу.
Методика викладання майже не відрізняється від реальних занять. Ми розподіляємо навчальний час на вивчення теорії, відпрацювання практичних навичок гри в шахи і даємо домашнє завдання. Наші заняття – це уроки по скайпу з використанням спеціальних шахових програм і онлайн-підручників.
Батьки сприймають онлайн-навчання як великий плюс, тому що це економія часу, комфортна домашня атмосфера, індивідуальний підхід до дитини і нижча ціна, ніж за очні уроки з тренером. З боку дітей я помічаю не тільки інтерес до шахів, але і до самого формату навчання: для дитини онлайн-заняття – це можливість самостійно користуватися комп’ютером і відчути себе важливою частиною освітнього процесу.
Сучасні діти ростуть в цифровому середовищі, і ми інтегруємо в неї освітні процеси. Плюс онлайн-навчання – в доступності з будь-якої точки планети. А з мінусів, говорячи саме про онлайн-шахах, мені складно що-то назвати. Можливо, єдина можлива перешкода для занять – проблеми зі зв’язком.
У нас немає проблем і з дисципліною. Діти займаються з задоволенням. Так склалося, що більшість шахістів (навіть маленького віку) – досить спокійні і кмітливі хлопці. Для чотирирічних дітей бажано присутність на занятті одного з батьків. З семи років можна займатися самостійно. При цьому важливо, щоб дитина був зібраний, зосереджений і міг записати почуте. Багато хто з наших учнів люблять побалакати. Перед початком тренування, щоб налагодити комунікаційний процес, я цікавлюся, як у дитини справи, як пройшов його день, що цікавого трапилося з моменту нашої останньої зустрічі.
Я впевнена, що онлайн-навчання – це новий підхід до освітнього процесу, за яким стоїть майбутнє. При такому форматі занять діти проявляють активний інтерес до предмета і з нетерпінням чекають продовження.
Катерина Бодрова, методист білінгвальної дитячого садка Piccoloshool
Онлайн-навчання неефективно для дітей дошкільного віку. Впроваджувати систему інтернет-освіти рекомендується не раніше, ніж з 7-9 років, коли дитина готовий засвоювати інформацію в такому вигляді. Справа в тому, що такий формат порушує важливі принципи навчання дошкільнят.
По-перше, принцип зміни діяльності. Діти в дошкільному віці мають нестійка увага, з-за чого процес їх навчання вимагає великих зусиль від педагогів. Необхідно часто змінювати види активної і пасивної діяльності, а онлайн-навчання передбачає, що дитина прив’язаний до комп’ютера для зв’язку з педагогом.
По-друге, принцип наочності. Для пізнання нового дошкільникам необхідно не лише побачити, а й помацати. Саме через тактильні відчуття і зорові образи у дитини відбувається формування розумової діяльності. Наприклад, щоб навчитися рахувати в умі, необхідно багато разів практикуватися в рахунку на реальних предметах: кубиках, паличках та інших дидактичних матеріалах.
По-третє, принцип активної участі дітей у процесі навчання. Він передбачає, що дитина засвоює лише ті знання, які викликали в нього інтерес. Найбільш ефективним є процес набуття знань, коли дитина захоплено бере участь у їх отриманні, сам шукає рішення спеціально створеної педагогом ситуації.
По-четверте, принцип індивідуального підходу до кожної дитини. Виявити індивідуальні особливості малюка можна лише в процесі постійного спостереження за ним у різних ситуаціях. Тому важливо мати особистий контакт і живі емоційні реакції між педагогом і дитиною. При онлайн-навчанні складно отримати таку зворотний зв’язок.
Підсумовуючи вищесказане, онлайн-навчання більш ефективно застосовувати, починаючи зі шкільного віку. Дошкільний вік – це час пізнання навколишнього світу через гру, відкриття і дослідницьку діяльність.