Що нового в освітній програмі дитячого садка. Уважно читаємо федеральну освітню програму до
Знову в дитячому саду нововведення. Скільки можна? Що вони ще там намудрували? – така була перша реакція, судячи з відгуків в інтернеті на Федеральну освітню програму дошкільної освіти.
Згідно з нею, дитячі сади Росії повинні до 1 вересня 2023 року створити свої основні освітні програми, відобразити зміни в локальних актах. Роботи звичайно багато.
Але, читаючи Федеральну освітню програму дошкільної освіти (ДО ФОП), розумієш, що зміни своєчасні. Вони потрібні, тому що прогрес не стоїть на місці.
Зазначу, що, на програмі позначилася ідеологічний розворот від західних ліберальних цінностей, від культу індивідуалізму і лідерства. Так в задачах реалізації Програми особливо виділяється пріоритет духовного над матеріальним: гуманізм, милосердя, справедливість, почуття колективізму, взаємоповаги, взаємодопомоги.
Великий упор у завданнях робиться на патріотизм і сімейні цінності:
Навчання і виховання дитини як громадянина Російської Федерації, формування основ його громадянської і культурної идентичностьи.
Залучення до традиційних духовно-моральним і соціо-культурним цінностям і російського народу, повагу до історії та культури своєї сім’ї, великої і малої батьківщини.
Великим плюсом, на мій погляд, є, що обумовлені рівні якісні умови дошкільної освіти незалежно від місця проживання. І те, що відтепер дошкільний освітній стандарт приведений до загального єдності. 60% від освітньої програми будь-якого дитячого садка будуть однаковими, по всій Росії, а 40% – це регіональний компонент, в рамках якого дошкільнятам будуть прищеплювати інтерес до культури і традицій регіону, любов до малої Батьківщини.
Окремо прописані в програмі можливості дистанційного навчання:
«При реалізації освітніх програм можуть використовуватися різні освітні технології, в тому числі дистанційні освітні технології електронного навчання, виключаючи освітні технології, які можуть завдати шкоди здоров’ю дітей».
Нові пріоритети при реалізації освітніх завдань
Освітніх галузей як п’ять. Але в кожну внесені нові завдання.
1. Діти будуть більше дізнаватися про цифрових технологіях і безпеки в мережі Інтернет
В області соціально-комунікативного розвитку, в розділі формування безпечної поведінки, при реалізації програми для дітей 5-6 років, серед іншого зазначено:
Вихователь знайомить з основними правилами користування мережі інтернет – цифровими ресурсами, виключаючи практичне використання електронних засобів навчання індивідуального користування.
А у 6-7 років (підготовча група), з цього ж напрямку, вихователь вже повинен обговорювати з дітьми безпечні правила користування мобільними телефонами.
Світ стає цифровим. Це вже не можна ігнорувати. Тому у сфері трудового виховання у старшій групі прописано:
«Педагог формує уявлення дітей про сучасну техніку, в тому числі цифровому її розмаїтті. Створює освітні ситуації для знайомства дітей з конкретними технічними приладами».
Для реалізації цього завдання передбачено постачання дитячих садків планшетами, робототехнічними конструкторами, робота в інтерактивних студіях.
Можливості для цифрового навчання повинні бути доступні всім дошкільнятам.
Тобто, якщо вірити задуманому, те, що зараз є в одиничних дитячих садках, має з’явитися в більшості дошкільних установ.
2. У дитячих садках введуть основи фінансової грамотності
Ця задача опрацьовувалася в багатьох дошкільних установах в рамках гурткової, факультативної роботи. Тепер це напрям має реалізовуватися на заняттях у сфері трудового виховання зі старшої групи:
Педагог має створювати умови для того, щоб знайомити дітей з економічними знаннями, розповідати про призначення реклами про товар, призначення грошей.
Педагог розвиває вміння планувати витрати на купівлю необхідних товарів і послуг, формує повагу до праці батьків.
У підготовчій групі ця задача поглиблюється. Педагоги повинні працювати над розвитком ощадливості, раціонального поведінки, формувати уявлення про реальну вартість продуктів харчування, дитячих книжок і іграшок.
Дитина не повинна зростати пасивним споживачем
Завдання педагога – формувати культуру дбайливого ставлення до ресурсів: води, електрики, продуктів харчування тощо
3. Дітей будуть активно знайомити з волонтерським рухом
Враховуючи, що в задачах Федеральної освітньої програми ДО прописано, що до традиційних російських цінностей відноситься патріотизм, громадянськість, служіння вітчизні, дітям зі старшого дошкільного віку будуть розповідати про волонтерський рух в Росії. І не просто розповідати, а залучати родини вихованців до різних волонтерських акціях:
Педагоги знайомлять дітей з призначенням і доступними практиками волонтерства в Росії, викликати емоційний відгук, усвідомлення важливості та значущості волонтерського руху.
Так навіть, розширюючи уявлення дітей про державні свята (перелік свят у Програмі значно змінено), потрібно буде знайомити дітей з днем добровольця (волонтера) в Росії.
Поглибилися завдання і з пізнавального розвитку: дітей молодшого віку, як і раніше, будуть вчити розпізнавати кольори і називати форми. Але до старшого віком математичних і граматичних знань, уявлень про навколишній світ вже потрібно буде дати більше, ніж за нинішньою програмою.
Дошкільнята дуже люблять вчитися новому
Це далеко не всі цікаві моменти нової Федеральної освітньої програми. Продовжимо в наступних публікаціях.
З повагою, ваш Психолог з дитсадка.